Kortyzol

facebooktwitterpinterest

Kortyzol

stress-unhappy-face-400x400

Spędzasz mnóstwo czasu na treningach, sumiennie przestrzegasz diety, wydajesz fortunę na suplementy, najnowszy sprzęt do ćwiczeń, ale to wszystko na nic, jeśli twoje hormony nie funkcjonują prawidłowo. To one mogą utrudniać Ci postęp, a wręcz zniweczyć wszelkie wysiłki. Poziom kortyzolu, DHEA, testosteronu, progesteronu, estrogenu i melatoniny ma niebagatelne znaczenie, jeśli chodzi o zmiany zachodzące w twoim organizmie, jakość snu, libido, zasoby energii, a także wyniki sportowe.

Oto 7 prostych sposobów na rozpoznanie podwyższonego poziomu kortyzolu:

1. Obniżone libido – czyli mówiąc krótko, brak zainteresowania seksem. Hormony płciowe mogą nie funkcjonować prawidłowo, gdy dieta jest nieodpowiednia, dochodzi do licznych niedoborów składników odżywczych, pojawiają się alergie pokarmowe, bezsenność, zbyt duża ilość ćwiczeń fizycznych, itd. Zbadanie gruczołów nadnercza wraz z hormonami płciowymi może wiele powiedzieć , co należy zmienić, by powrócić do gry.

2. Brak energii – zazwyczaj pojawia się rano, tuż po przebudzeniu, i potem w godzinach popołudniowych. Generalnie trudno jest przetrwać dzień bez dodatkowego wspomagania w postaci kawy i napojów energetycznych. Ćwiczenia fizyczne nie sprawiają już takiej przyjemności jak kiedyś, ale zdecydowanie poprawia samopoczucie długa rozgrzewka. To wszystko oznaki nieprawidłowego funkcjonowania kortyzolu w organizmie. Rytm dobowy reguluje poziom kortyzolu – najwyższy jest ok. godziny przed wschodem słońca, a najniższy kilka godzin przed snem.

3. Nagła potrzeba cukru i węglowodanów – zwykle pojawia się koło godz. 15:00. Kortyzol ma wpływ na metabolizm węglowodanów i kwasów tłuszczowych, jeśli jego poziom jest zbyt nisko prawie zawsze oznacza to spadek energii. A naszą naturalną reakcją na brak energii jest sięgnięcie po jedzenie. Niestety, w takich przypadkach często kończy się to przyrostem masy, zwłaszcza gdy dochodzą do tego jeszcze inne problemy hormonalne.

4. Problemy ze snem – wysoki poziom kortyzolu oznacza niski poziom melatoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za regulację rytmów okołodobowych, w tym snu i czuwania. Kortyzol często podnosi się na skutek wyczerpującego wysiłku fizycznego, dlatego raczej odradza się treningi w godzinach późnowieczornych. Jednak nie tylko trening podwyższa poziom kortyzolu, przyczyną może być również infekcja,  antygen H. pylori lub pasożyt blastocystis hominis.

5. Niewielki przyrost masy mięśniowej – mięśnie nie rosną pomimo systematycznego treningu siłowego. DHEA i testosteron są niezbędne do długotrwałego przyrostu masy mięśniowej, a nadprodukcja kortyzolu zawsze będzie obniżać ich poziom, ponieważ hormony te są produkowane przez te same prekursory. Reakcja stresowa jest zatem bardziej „oczywista” dla organizmu, który tak naprawdę nie potrzebuje nowych mięśni w sytuacji, gdy nie wie, czy w ogóle przetrwa.

6. Kontuzje – jeśli kontuzje zaczęły pojawiać się częściej niż poprzednio może to oznaczać podwyższony poziom kortyzolu. Kortyzol dodatkowo sprzyja powstawaniu stanów zapalnych i ogranicza zdolności organizmu do regeneracji.

7. Problemy trawienne – stres bezpośrednio wpływa na trawienie i apetyt. Niektórzy nie są w stanie nic przełknąć, inni wręcz przeciwnie, zajadają stres. Każda z tych sytuacji nie jest pożądana i powoduje zaburzenia naturalnego procesu trawienia. W sytuacji stresowej, organizm zamiast poświęcać cenną energię na trawienie, woli ją wykorzystać na przygotowanie reakcji obronnych. Ciągła produkcja kortyzolu prowadzi do spowolnienia metabolizmu, niekiedy wraz z osłabieniem układu odpornościowego i powstawaniem infekcji.

Którykolwiek z powyższych scenariuszy może być początkiem błędnego koła, z którego potem bardzo trudno będzie się uwolnić. Sportowcy i ogólnie osoby prowadzące intensywny, aktywny tryb życia dość mocno obciążają swój układ hormonalny, dlatego warto przeanalizować opisane objawy i regularnie się badać, by uniknąć poważniejszych problemów ze zdrowiem.

Na koniec jeszcze kilka słów o suplementacji hormonalnej, która jeśli stosowana długoterminowo może okazać się naprawdę zgubna w skutkach, głównie z tego względu, że syntetyczne hormony znacząco osłabiają endogenną produkcję organizmu i jego wrażliwość na nią. Innymi słowy, testosteron przyjmowany „zewnętrznie” powoduje, że naturalna produkcja tego hormonu zostaje upośledzona, co w dłuższej perspektywie wiąże się z wieloma powikłaniami. W związku z tym, zamiast uciekać się do sztucznej suplementacji hormonalnej, znacznie rozsądniejszym rozwiązaniem jest odnalezienie podstawowych źródeł podwyższonego kortyzolu.

Każdy człowiek jest inny, jednak istnieją pewne uniwersalne zasady pomagające poprawić ogólny stan zdrowia. Nie jest też zaskoczeniem, że najważniejsza jest odpowiednia dieta, bogata w składniki odżywcze. Prócz tego należy pamiętać o odpowiedniej regeneracji organizmu, ponieważ odpoczynek jest równie ważny jak trening, o czym niestety często zapominamy.

IMG_1392

Źródło:

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz