Odchudzająca gorąca kąpiel

facebooktwitterpinterest

photo

Opisywałam swego czasu proces zimnej termogenezy, która pozwala skuteczniej spalać tłuszcz podskórny dzięki uaktywnieniu tkanki tłuszczowej brunatnej (więcej: http://vegangirl.pl/zimna-termogeneza/). Jednak tłuszcz brązowy to nie wszystko. Okazuje się, że zimna termogeneza ma również wpływ na poziom glutationu i stężenia glukozy we krwi, a także moduluje cytokiny i peptydy odpowiedzialne za komunikację międzykomórkową. Wszystko to ma niebagatelne znaczenie w przypadku treningu siłowego, jednak aby zimna termogeneza przyniosła pożądane efekty musi być przeprowadzona prawidłowo – krótko i intensywnie lub „delikatniej”, ale często. W przeciwnym razie może nasilać preodyksację lipidów.

Naukowcy uważają, że zimno odgrywało ważną rolę w ludzkiej ewolucji, co wydaje się całkowicie uzasadnione, jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie procesy organizmu, na które wpływ ma niska temperatura. Jednak nie tylko niska – okazuje się, że wysoka również nie jest bez znaczenia, a może być nawet lepsza, przynajmniej w kontekście spalania tłuszczu. A połączenie gorącej kąpieli z filiżanką kawy to wręcz super kombo! 🙂 Kofeina podnosi temperaturę ciała, co ma znaczenia zarówno przed treningiem, jak i po nim. Ciekawostką jest, że kofeina sprawia, iż pocimy się krócej, ale za to intensywniej. Naukowcy potwierdzają, że kofeina zdecydowanie zwiększa proces termogenezy i prawdopodobnie również lipolizy. W badaniu opublikowanym w dzienniku „Applied Biochemistry and Biotechnology”, przeanalizowano wpływ biernego nagrzewania (ang. passive heat loading, PHL) i kofeiny na hormon leptyny i potliwość, czyli fizjologiczne skutki zwiększonej termogenezy. Badanie przeprowadzono na dziewięciu 24-letnich studentach płci męskiej, dwukrotnie w tym samym czasie (14:00-17:00), z tygodniową przerwą, przy spożyciu kofeiny 3 mg/kg-1/masa ciała i bez kofeiny.

Przy ekspozycji na wysokie temperatury, współczulny układ nerwowy przechodzi w stan „hiperadrenergiczny”, który przyspiesza proces spalania tłuszczu w organizmie. Bierne nagrzewanie zastosowane w badaniu obejmowało gorące kąpiele przy temperaturze – UWAGA – ponad 40C przez 30 minut! Kąpiel odbywała się w specjalnej komorze klimatycznej w neutralnych warunkach termicznych. Po biernym nagrzewaniu, poziom leptyny we krwi i wolnych kwasów tłuszczowych był znacznie wyższy w grupie studentów, którzy konsumowali kofeinę. Naukowcy stwierdzili, większe zmniejszenie obwodu w pasie i zwiększenie potliwość całego ciała w grupie kofeinowej. Średnia gęstość gruczołów potowych była wyższa w grupie z kofeiną w porównaniu do grupy bez kofeiny, po 10 minutach przy PHL (P<0.001). Wyniki badania sugerują, że spożywanie kofeiny przed PHL jest efektywniejsze pod względem wydatku energetycznego niż samo PHL. Poza tym, jak widać, wystarczą raptem dwie filiżanki kawy, by uzyskać pożądany efekt. W większości suplementów na odchudzanie zawartość kofeiny jest znacznie wyższa, co niekoniecznie przekłada się na większą skuteczność, a może okazać się niebezpieczne dla zdrowia.

Podsumowanie:

  • przed treningiem, zimna kąpiel z lodem + zimny napój
  • w trakcie treningu kamizelka schładzająca (opcjonalnie)

43934736-SS_Performance_Sports_Products_Nike_Vest

  • po treningu, gorąca kąpiel + kawa

Więcej o wysokich temperaturach:

Źródło:

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz