Olej kokosowy cenny dla zdrowia!

facebooktwitterpinterest

832505-coconut-oil

O zaletach oleju kokosowego wiadomo nie od dziś. Ten egzotyczny tłuszcz wykazuje nie tylko liczne korzyści dla zdrowia, ale znajduje również szerokie zastosowanie w kosmetyce. Doskonale nawilża i natłuszcza skórę, więc z powodzeniem może być stosowany jako środek zastępczy dla balsamu do ciała czy nawet kremu do twarzy. Może być również używany jako dodatek do kąpieli lub odżywka do włosów. Natomiast dzięki swoim właściwościom antybakteryjnym i przeciwzapalnych nadaje się jako naturalna płukanka do zębów. Nie dość, że doskonale dba o higienę jamy ustnej, to dodatkowo wybiela zęby bez naruszania szkliwa. Co więcej, olej kokosowy to naturalny filtr przeciwsłoneczny, blokujący około 20% promieniowa ultrafioletowego.

W przeszłości był demonizowany ze względu na dużą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych (aż 90%), które miały rzekomo zatykać arterie i blokować przepływ krwi. Jednak najnowsze badania pokazują, iż większość z tych obaw była tak naprawdę nieuzasadniona („Meta-analysis of prospective cohort studies calculating the association of saturated fat with cardiovascular disease”,   Patty W Siri-Tarino, Qi Sun, Frank B Hu, Ronald M Krauss). Tłuszcze nasycone podnoszą poziom dobrego cholesterolu (HDL) i zmieniają poziom cholesterolu LDL we krwi na łagodny podtyp. W badaniu przeprowadzonym w 2009 roku („Effects of dietary coconut oil on the biochemical and anthropometric profiles of women presenting abdominal obesity”, Assancao ML, Ferreira HS, dos Santos AF, Cabral CR Jr, Florencio TM), u 40 badanych kobiet poziom cholesterolu LDL znacząco się zmniejszył, a poziom cholesterolu HDL wzrósł w porównaniu do oleju sojowego. Z kolei, inne badanie przeprowadzone na szczurach wykazało, że olej kokosowy redukuje ilość trójglicerydów, poziom cholesterolu LDL, zwiększając poziom HDL i poprawiając funkcjonalnie czynników przyczyniających się do prawidłowego krzepnięcia krwi, co teoretycznie powinno prowadzić w dłuższym rozrachunku do zmniejszenia zagrożenia chorobami układu krążenia.

Olej kokosowy zawiera średniołańcuchowe trójglicerydy (MCT), które są inaczej metabolizowane przez organizm, ponieważ trafiają bezpośrednio z przewodu pokarmowego do wątroby, gdzie są wykorzystywane jako łatwo dostępne źródło energii lub zamianie w tzw. ciała ketonowe o potencjalnie terapeutycznym działaniu (m.in. na mózg, przy takich chorobach jak Alzheimer czy epilepsja. Choroba Alzheimera to najczęstsza przyczyna demencji na całym świecie wśród osób starszych. Niektóre obszary mózgu osób chorujących na tę chorobę zdają się słabiej wykorzystywać glukozę jako źródło energii. Ciała ketonowe mogą natomiast stanowić alternatywne źródło energii dla tych nieprawidłowo funkcjonujących komórek i tym samym ograniczyć negatywne skutki choroby Alzheimera. Badanie przeprowadzone w 2006 roku („Effects of beta-hydroxybutyrate on cognition in emory-impaired adults”, Reger MA, Henderson ST) pokazało, że spożywanie średniołańcuchowych trójglicerydów doprowadziło do natychmiastowej poprawy w funkcjach poznawczych mózgu u pacjentów z łagodniejszą postacią choroby Alzheimera. Odkrycia te poparły również inne badania.

Dodatkowo, olej kokosowy to jeden z lepszych środków odchudzających dzięki swoim właściwościom hamującym łaknienie. Ma to zapewne związek z dużą zawartością kwasów tłuszczowych.  Według badań z 1996 roku na temat wielkości średnio- i długołańcuchowych trójglicerydów, osoby spożywające najwięcej MTC zjadały średnio o 256 kcal mniej dziennie.  Z kolei inne badanie na 14 zdrowych mężczyznach wykazało, że spożycie MTC podczas śniadania pozwalało zredukować ilość kalorii podczas lunchu. Co więcej, kwasy tłuszczowe zawarte w oleju kokosowym zamieniają się w ciała ketonowe, więc olej ten z powodzeniem może być wykorzystywany podczas diety ketogenicznej. Dieta ta jest dietą bezwęglowodanową. Posiłki składają się przede wszystkich z białka i tłuszczów, by doprowadzić do stanu ketozy, w którym to organizm jako źródło energii wykorzystuje jedynie własny zmagazynowany tłuszcz. Jednak ciekawostką jest, że dieta ta okazała się również bardzo skuteczna w ograniczaniu napadów padaczkowych u dzieci chorych na epilepsję, nawet tych, które były wcześniej leczone różnymi lekami. Jako, że MCT w oleju kokosowym przechodzą prosto do wątroby, gdzie przekształcają się w ciała ketonowe są często wykorzystane do stymulowania ketozy u pacjentów chorych na epilepsję, jednak z dopuszczeniem niewielkiej ilości węglowodanów.

Ponadto, w krajach, gdzie olej kokosowy stanowi ważny element diety, stwierdzono, iż wiele chorób cywilizacyjnych nękających Zachód zwyczajnie nie występuje. Najlepszym przykładem są mieszkańcy terytorium Nowej Zelandii – Tokelau lub wyspy Kitawa, u których aż 60% kalorii pochodzi z kokosa, co sprawia, że spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych jest u nich najwyższe na całym świecie! Jednocześnie jest to ludność mogąca pochwalić się znakomitym zdrowiem, u której choroby powszechnie wiązane z wysokim spożyciem tłuszczów nasyconych, jak np. choroba serca, nie występują. Nie ma tam również epidemii otyłości, ponieważ wbrew temu, co się powszechnie sądzi, to nie ilość kalorii ma tutaj znaczenie, ale raczej to, skąd one pochodzą. Różne typy pokarmów różnie wpływają na nasz organizm, zwłaszcza pod kątem gospodarki hormonalnej. MCT znacznie zwiększają wydatek energetyczny w porównaniu do tej samej liczby kalorii pochodzących z tłuszczów długołańcuchowych. Naukowcy odkryli, że 15-30 g MCT dziennie zwiększa dobowy wydatek energetyczny o 5%, co daje około 120 kcal dziennie.

Dodatkowo, należy zaznaczyć, że olej kokosowy jest bardzo stabilny (okres ważności nierafinowanego tłuszczu to od 3 do 5 lat przy temperaturze pokojowej), co sprawia, że organizm nie jest narażony na stres oksydacyjny, jak to ma miejsce w przypadku spożywania innych olejów roślinnych. Olej kokosowy, w przeciwieństwie do olejów roślinnych, nie wymaga specjalnego enzymu, który zapobiega przekształcaniu się hormonu T4 w T3, ponieważ – jak zostało to już wspomniane – jest inaczej metabolizowany przez organizm. Nie musi być więc rozkładany za pomocą procesów opartych na specjalnych enzymach, jak to ma miejsce w przypadku tłuszczów długołańcuchowych. Ponadto, utlenione i zjełczałe tłuszcze powodują uszkodzenie błony komórkowej, co negatywnie wpływa na wątrobę, w której też zachodzi proces konwersji T4 w T3. Eliminacja tłuszczów długołańcuchowych z diety i zastąpienie ich średniołańcuchowymi trójglicerydami z oleju kokosowego może pomóc odbudować uszkodzoną błonę komórkową i zwiększyć produkcję enzymu odpowiedzialnego za przekształcanie się hormonu T4 w T3. Oczywiście, wszelkie te doniesienia wymagają jeszcze wielu badań, ale póki co zmiana wielonasyconych tłuszczów na tłuszcz kokosowych daje wyjątkowo dobre efekty.  Około 50% zawartości oleju kokosowego stanowi kwas laurynowy, który działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Gdy olej kokosowy jest trawiony przez organizm, wytwarza się monogliceryd o nazwie monolauryn. Zarówno monolauryn, jak i kwas laurynowy wykazują silne działanie zwalczające niebezpieczne patogeny, jak np. szczepy gronkowca złocistego (staphylococcus aureus) i gatunek grzybów z rzędu drożdżaków (candida albicans).

kokos

Źródło:

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz