Paliwo dla ciała

facebooktwitterpinterest

machinebody„Ściana” to zjawisko, którego obawiają się niemalże wszyscy sportowcy wytrzymałościowi. Krótko mówiąc, polega ona na wyczerpaniu zapasów glikogenu z wątroby i mięśni, co doprowadza organizm do skrajnego przemęczenia i wycieńczenia. Aby nie dopuścić do tego stanu należy wcześniej zadbać o odpowiedni poziom glikogenu przed ćwiczeniami i w ich trakcie. Oczywiście, mowa tutaj o naprawdę konkretnym wysiłku na poziomie maratonu lub Ironmana i dłuższych.

Nasze ciało to niezwykle złożony i cudowny mechanizm, który zawsze dąży do równowagi. Nawet jeśli poddajemy je ciężkim próbom, znajdzie sposób, by sobie poradzić. Jednym z takich sposobów jest proces odnowy komórkowej. Na przykład, wątroba i trzustka regenerują się średnio co roku lub raz na dwa lata, a przewód pokarmowy i skóra – co pięć dni. Podobnie, masa mięśniowa odnawia się niemalże przy każdym treningu dzięki aminokwasom rozgałęzionym (BCAA).

Człowiek nie jest w stanie samodzielnie syntezować tego typu aminokwasów, więc musi je pobierać z pożywienia. BCAA ma wpływ na masę mięśniową, redukowanie tkanki tłuszczowej oraz zmęczenie fizyczne. Aminokwasy są również wykorzystywane w profilaktyce chorób serca. Wytwarzana z lizyny karnityna występuje w dużym stężeniu w komórkach mięśnia sercowego, dzięki czemu  zwiększa szansę na przeżycie zawału i poprawia ogólną niewydolność tego organu. Dodatkowo, karnityna pomaga redukować zbyt dużą ilość trójglicerydów we krwi i tym samym usprawnia metabolizm tłuszczów, a arginina rozszerza naczynia krwionośne i obniża ciśnienie krwi.

Aminokwasy potrzebne są organizmom do leczenia uszkodzeń mięśni, wiązadeł, ścięgien, skóry, narządów wewnętrznych, gruczołów wydzielania wewnętrznego, włosów oraz paznokci. Ponadto przyczyniają się do wytwarzania hormonów np. insuliny, neuroprzekaźników, płynów ustrojowych oraz enzymów. Ich głównym źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego, w szczególności mięso i jaja, ale nie tylko. Przykładowo, białko konopne posiada 8 niezbędnych aminokwasów, a do tego niektóre firmy produkujące suplementy dla sportowców tworzą BCAA przeznaczone specjalnie dla wegan (np. Vega Sport). Prócz tego warto wzbogacić dietę o nasiona i orzechy oraz rośliny strączkowe stanowiące idealne źródło białka roślinnego.

Jednak białko to nie wszystko. Aby uniknąć wspomnianego na początku zderzenia ze „ścianą”, należy pamiętać o uzupełnianiu zapasów glikogenu. Paliwo dla organizmu pochodzi z glukozy, fruktozy i innych cukrów. Różne cukry wykorzystują różne przekaźniki w jelicie, więc najlepsze efekty pod względem szybkiego przyswajania węglowodanów daje łączenie cukrów, np. fruktozy, maltodekstryny i glukozy. Cukry proste szybko się rozkładają i w całości są wykorzystywane przez organizm do produkcji energii. Białko z kolei trawi się od 4 do 5 godzin, więc nie może być stosowane jako źródło paliwa w trakcie treningu.

Na rynku dostępne są suplementy sportowe o nazwie carbo i vitargo, które stanowią właśnie taką mieszankę cukrów. Są dość wygodne w przygotowaniu, ponieważ wystarczy je zalać wodą i odpowiednio rozmieszać w szejkerze. W płynnej postaci są momentalnie przyswajane przez organizm i nie obciążają żołądka jak np. dość ciężkostrawne banany tak chętnie rozdawane podczas wszelkich biegów ulicznych. Osobiście uważam, że stosowanie carbo ma sens przy naprawdę dużym wysiłku fizycznym, czyli kilkugodzinnym biegu, jeździe na rowerze albo naprawdę intensywnym trening na siłowni. W przeciwnym razie nadmiar cukru nie zostanie odpowiednio wykorzystany przez organizm i odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej.

madox-odzywki-sportowe-carbo-warszawa-krakow-poznan-lodz-katowice-wroclaw-szczecin-gda

Źródło:

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz