Powody ciągłego zmęczenia

facebooktwitterpinterest

IMG_0511

Witamina D. Aż 40% ludzi cierpi na niedobór witaminy D, która chroni przed osteoporozą i innymi chorobami autoimmunologicznymi oraz może wspomagać walkę z rakiem i obniżać zbyt wysokie ciśnienie krwi. „Nasze mięśnie i praktycznie wszystkie inne narządy w ciele (łącznie z sercem i mózgiem) są wyposażone w specjalne receptory witaminy D”, mówi dr Sue Penckofer, wykładowca w Szkole Pielęgniarskiej na Uniwersytecie Loyola w Chicago. Niedobór witaminy D powoduje zatem obniżenie poziomu energii i tępy ból w kościach lub mięśniach, który nie ustaje nawet podczas treningu. Prawidłowy poziom witaminy D w organizmie wynosi 2-40 nanogramów/milimetr. W przypadku niedoboru najskuteczniejszą metodą jest spędzanie więcej czasu na świeżym powietrzu (w słońcu, bez używania filtrów przeciwsłonecznych) i/lub suplementacja.

Zapalenie zatok. Przewlekłe zapalenie zatok dotyka około 12% dorosłych, czyli prawie 30 milionów ludzi, zgodnie z oceną amerykańskiego ośrodka kontroli chorób. „Dochodzi do zatkania lub zapalenia zatok, co w efekcie prowadzi do gromadzenia się śluzu”, tłumaczy dr Scott Stringer, przewodniczący Oddziału Otolaryngologii w Centrum Medycznym na Uniwersytecie w Mississippi. Objawy to zmęczenie, zapchanie dróg oddechowych, ból i nadwrażliwość w okolicach oczu, policzków i nosa, przytępiony zmysł węchu i smaku, nieświeży oddech. Zazwyczaj ulgę przynosi sprej do nosa zawierający sól fizjologiczną, ale jeśli objawy nie ustępują konieczna jest wizyta u laryngologa.

Nietolerancja glutenu. Ponad 2 miliony ludzi w Stanach Zjednoczonych choruje na celiakię i około 70% z nich to kobiety, według danych Krajowej Fundacji na rzecz Walki z Celiakią. W przypadku nietolerancji glutenu, spożycie jakiegokolwiek produktu zawierającego ten składnik wywołuje niepożądaną reakcję odpornościową w jelicie cienkim w postaci stanu zapalnego. W konsekwencji organizm nie przyswaja składników odżywczych z pożywienia, co skutkuje niedożywieniem i podrażnieniem żołądka. Taki stan, podobnie jak choroba, mocno nadweręża organizm i przyczynia się do uczucia ciągłego zmęczenia. Inne objawy to m.in. biegunka, wzdęcia, przewlekłe bóle głowy, a nawet krótkotrwała utrata pamięci. Warto zatem obserwować reakcje swoje organizmu po spożyciu niektórych produktów. Można także wykonać badanie krwi mające na celu ustalenie potencjalnej nietolerancji glutenu. Zazwyczaj wyeliminowanie pewnych pokarmów z diety pozwala całkowicie wyleczyć układ pokarmowy i poprawić samopoczucie.

Depresja. Depresja zazwyczaj wiąże się z syndromem chronicznego zmęczenia. Często nasila ten stan, a często jest przez niego wywoływana. Wszystko zależy od indywidualnego przypadku i trudno tutaj określić jakąś uniwersalną zależność. „Ten sam brak równowagi chemicznej [przyp. jak w przypadku depresji] – czyli niski poziom serotoniny, noradrenaliny i dopaminy w mózgu – powoduje też spadek energii”, wyjaśnia dr Sudeeota Varma, psychiatra z Centrum Medycznego na Uniwersytecie w Nowym Jorku. Udowodniono, że ćwiczenia fizyczne są w stanie przywrócić tę równowagę. Dr Varma poleca także praktykę jogi i medytację, jednak w cięższych przypadkach depresji/chronicznego zmęczenia należy skorzystać z pomocy psychoterapeuty.

Problemy z sercem. Niewyjaśniony spadek formy, problemy z zasypianiem, duszność, niestrawność lub niepokój mogą świadczyć o ukrytych problemach z sercem. Aż 70% kobiet, które przeszły atak serca, twierdzi, że miesiąc przed zdarzeniem odczuwały duże zmęczenie. Choroba serca nawet we wczesnym stadium może sprawiać, że czujemy się ciągle wyczerpani. „Zatory w tętnicach utrudniają przepływ krwi, co mocno nadweręża organizm”, tłumaczy dr Nieca Goldberg, rzeczniczka American Heart Association (AHA). Jeśli podobne objawy nie ustępują po kilku dniach, warto zbadać ciśnienie krwi i poziom cholesterolu, zwłaszcza gdy ćwiczenia fizyczne zamiast powodować ożywienie powodują zmęczenie i ospałość.

Przeciążenie układu odpornościowego. Przewlekłe zmęczenie i codzienne bóle stawów mogą świadczyć o chorobie autoimmunologicznej, twierdzi dr Chaim Putterman z Albert Einstein College. 75% tego typu chorób dotyczy kobiet – najczęstsze z nich to choroby tkanki łącznej i zapalenie stawów. W związku z tym, jeśli bóle stawów i kości nie ustępują, należy koniecznie skonsultować się z lekarzem.

Lekarstwa, które obniżają poziom energii:

inhibitory pompy protonowej – przepisywane w związku z refluksem żołądkowo-przełykowym, mogą obniżać poziom magnezu, co powoduje zmęczenie; alternatywą jest ranitydyna, która nie wykazuje podobnego działania.

Leki przeciwhistaminowe – stosowane w przypadku alergii, mogą powodować ospałość.

Leki na ciśnienie krwi – blokery beta spowalniają rytm pracy serca, co powoduje zmęczenie; alternatywą są blokery kanału wapniowego, których działanie polega na rozluźnianiu mięśni naczyń krwionośnych.

Statyny – leki obniżające poziom cholesterolu we krwi mogą także obniżać poziom energii i powodować zmęczenie mięśni; pomocne jest przyjmowanie suplementów zawierających koenzym Q10.

Leki przeciwlękowe i antydepresanty – Xanax, Valium, Ativan, Cymbalta, Effexor, Paxil i Zoloft mogą powodować uczucie przemęczenia, negatywnie wpływają na histaminę, która pełni funkcję mediatora procesów zapalnych, neuroprzekaźnika oraz pobudza wydzielanie kwasu żołądkowego; często rozwiązaniem jest zmiana trybu życia na mniej stresujący,  medytacja, joga lub inne ćwiczenia fizyczne.

Źródło:

Magazyn “fitness®” (marzec 2014)

Podobne artykuły:

Dodaj komentarz