Tarczyca

facebooktwitterpinterest

Treatment_For_Thyroid_Nodules3

Ten niepozornie wyglądający gruczoł mieszczący się w przednio-dolnej części szyi, poniżej tchawicy, odgrywa niezwykle istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu całego naszego organizmu. Zazwyczaj kojarzy się z zaburzeniami metabolizmu w postaci niedoczynności tarczycy powodującej przyrost masy ciała i jej nadczynności przyczyniająca się do spadku tejże masy. Niemniej warto w tym miejscu zaznaczyć, że tarczyca odpowiada także za prawidłowy rozwój organizmu, dojrzewanie, ma wpływ na cykl miesiączkowy u kobiet, odpowiada za układ nerwowy, kostny, reguluje gospodarkę wapniowo-fosforową i właściwy transport wody, co wpływa na jędrność skóry i obrzęki, a także ma niebagatelny wpływ na sprawność fizyczną i ogólną witalność.

Niestety, okazuje się, że bardzo łatwo zaburzyć funkcjonowanie tego hormonu. Współczesny tryb życia wręcz temu sprzyja. Najczęstsze przyczyny to zbyt intensywny trening, pracoholizm, brak snu i nieodpowiednia dieta. Myślę, że większość z nas popełniła lub regularnie popełnia przynajmniej jedna z wymienionych „przestępstw”. Zatem przyjrzyjmy się uważniej dwóm najpoważniejszym problemom:

1. Intensywny trening. Codzienne wizyty w siłowni, zajęcia fitness, niezliczone kilometry pokonywane biegiem lub na rowerze, i do tego ciągle nowe cele – biegi uliczne, redukcja tkanki tłuszczowej, bo zbliża się tzw. „sezon bikini”, rywalizacja w mediach społecznościowych, która już dawno przestała być wzajemną motywacją, itp. Czasu na regenerację, oczywiście, brak. Ból w krótkim czasie staje się normą, a organizm przyzwyczaja się do codziennego wysiłku w takim stopniu, że przestaje już reagować na „normalne” ćwiczenia, zaczyna coraz potrzebować coraz mocniejszych bodźców. Najpierw biegamy 10 km, potem półmaraton, wkrótce maraton. Nie chodzi o to, że stawienie sobie kolejnych celów jest błędne, ale że we wszystkim trzeba umieć znaleźć umiar. Stałe przesuwanie poprzeczki bez możliwości regeneracji działa niezwykle destrukcyjnie na organizm.

2. Nieodpowiednia dieta. Niby każdy wie, że należy jeść zdrowo, ale tak naprawdę nikt nie wie, na czym ta zdrowa dieta polega. Prawda jest taka, że zdrowe pożywienie to takie, które jest jak najmniej przetworzone, a najlepiej by nie było przetworzone wcale. Po angielsku nazywa się ono po prostu „real food”, czyli „prawdziwe jedzenie”. Sok owocowy z licznymi dodatkami nie jest naturalny, a jego walory prozdrowotne bywają raczej wątpliwe. Podobnie z wieloma innymi gotowymi daniami. Oczywiście najzdrowsze są warzywa i owoce w naturalnej formie. Warto jednak zaznaczyć, że są pewne składniki odżywcze, które wspierają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. Przede wszystkim zalicza się do nich jod. Najlepszym źródłem jodu jest naturalna sól morska, wszelkie morskie rośliny, ale także ryż brązowy. Niestety, niektóre warzywa, takie jak kapusta, kalafior, brukselka oraz soja upośledzają absorpcję tego pierwiastka. Tutaj informacja dla witarian – ugotowanie ich zmniejsza te negatywne skutki aż o ponad 30%! Innym składnikiem wspomagającym pracę tarczycy jest selen, który znajdziemy głównie w pełnoziarnistych zbożach, orzechach brazylijskich, czosnku i cebuli. Z kolei na niekorzyść gruczołu działają: tapioka, siemię lniane, kalarepa, orzeszki ziemne, jarmuż, rzepa, olej rzepakowy, musztarda, proso, kalafior, brukiew, brzoskwinie, szpinak, soja i produkty sojowe, chrzan, bataty, kawa i gluten.

Jakie są skutki nieprawidłowego funkcjonowania tarczycy? Przede wszystkim, ciągłe uczucie zmęczenia niezależnie od ilości snu, choć często pojawiają się problemy z zasypianiem. Dodatkowo, dochodzą kłopoty z koncentracją i spadek energii, zwykle w godzinach popołudniowych. Pojawiają się także huśtawki nastroju, uczucie nieustającego podenerwowania, a nawet depresja. Jednak najczęstszym problemem, który skłania do zbadania tarczycy jest spowolnienie przemiany materii, wzdęcia, a niekiedy również zatwardzenie. Jako że tarczyca jest odpowiedzialna za prawidłowy transport wody, jej niedoczynność może powodować przesuszenie skóry, nadmierne wypadanie włosów i wolniejsze gojenie się ran.

Leczenie farmakologiczne opiera się zwykle na przepisywaniu leku o nazwie Euthyrox. Niestety, nie zawsze jest to dobre rozwiązanie, ponieważ jak zawsze lepiej zbadać przyczynę, a nie leczyć skutki. Tarczyca najczęściej jest całkowicie zdrowa, jednak pewne czynniki (de facto, niektóre z tych wymienionych powyżej) mogą ją skłaniać do nieprawidłowego funkcjonowania. W sytuacji, gdy hormon tarczycy nie został fizycznie uszkodzony (co można sprawdzić wykonując USG tarczycy), nie powinno być wdrażane leczenie farmakologiczne. W moim przypadku lek ten został przepisany przy naprawdę drobnej niedoczynności tego gruczołu, którą można było idealnie wyrównać za pomocą zwiększenia jodu w diecie. Niestety, ponad dwa miesiące kuracji sprawiły, że prócz nieznacznej poprawy samopoczucia, nabawiłam się trądziku na plecach przypominającego ten spotykany u niektórych sportowców stosujących nielegalny doping.

Warto też zaznaczyć, że stosowanie sztucznego hormonu sprawia, że komórki stają się odporne na jego  działanie i nie wpuszczają go do środka. W konsekwencji, syntetyczny hormon krąży w krwiobiegu, ale nie spełnia swojej metabolicznej funkcji, co powoduje, że w wynikach badań TSH jest niższe, bo takie informacje odbiera przysadka mózgowa. Jednak jej komunikacja z tarczycą zostaje upośledzona, często trwale, co wiąże się z komunikacją przyjmowania leku do końca życia.

Warto zatem skłonić się raczej ku zmianie trybu życia i diety – wyeliminować produkty szkodliwe i zwiększyć spożycie tych, które usprawniają prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. O ile nadmierna aktywność fizyczna działa wyniszczająco na organizm, o tyle całkowity jej brak również nie jest zalecany. Duże korzyści daje regularna praktyka jogi. Dodatkowo, należy również sprawdzić poziom witaminy D, która ma wpływ na pracę tego gruczołu (więcej: http://vegangirl.pl/witamina-d/ ).

Źródło:

Podobne artykuły:

2 komentarze

Dodaj komentarz