Witamina D

facebooktwitterpinterest

301540_1863901687530_845542_n

Niedawno stwierdzono u mnie niedobór witaminy D, co było dość sporym zaskoczeniem, ponieważ spędzam znacznie więcej czasu na dworze niż przeciętny mieszkaniec Polski – sześć razy w tygodniu jeżdżę konno, trzy-razy biegam, a do tego nie stosuję żadnych specjalnych filtrów. Okazało się jednak, że aby organizm mógł w pełni przyswoić tę jakże cenną witaminę ekspozycja na słońce musi się odbywać w miesiącach letnich przez ok. 15 min., przy przynajmniej 20% odkrytego ciała. Sporo kremów pielęgnacyjnych na dzień posiada filtry przeciwsłoneczne, nawet jeśli informacja o tym nie jest w widoczny sposób wskazana na opakowaniu. W obawie przed fotostarzeniem się skóry takie „ukryte” filtry stały się praktycznie normą u większości marek kosmetycznych, natomiast – zgodnie z opinią dermatologa – wystarczy filtr UV 3, by skutecznie utrudnić produkcję witaminy D. Więcej o źródłach witaminy D w artykule pt. „Podstawy diety wegańskiej”: http://vegangirl.pl/podstawy-diety-weganskiej/

Witamina D jest niezwykle ważna dla organizmu, ponieważ ma wpływ na pracę większości układów – układ kostny, układ nerwowy i mięśniowy, układ immunologiczny, układ krążenia, układ rozrodczy. Dodatkowo, stymuluje zdolność do regeneracji wątroby, działa przeciwzapalnie i prawdopodobnie przeciwnowotworowo.

Jednak to, o czym rzadko się mówi to fakt, że niedobór witaminy D ma ogromny wpływ na nasze libido. Jej niedobór powoduje obniżenie poziomu estrogenu u kobiet i poziomu testosteronu u mężczyzn. Oto jeden z powodów, dla których latem mamy większą ochotę na seks. J Badania pokazały, że mężczyźni o odpowiednim poziomie witaminy D – 30 mcg/l lub wyższym mieli jednocześnie zdecydowanie wyższy poziom testosteronu niż ci, u których poziom witaminy D wynosił 20-29.9 mcg/l.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że estrogen i testosteron nie regulują tylko i wyłącznie układu rozrodczego, ale mają także niebagatelny wpływ na nasze samopoczucie. Niski poziom tych hormonów prowadzi bowiem do depresji, stanów lękowych i poczucia rozdrażnienia. Estrogen zwiększa poziom serotoniny (hormonu szczęścia) i wpływa na funkcjonowanie receptorów GABA, które są odpowiedzialne za nasze dobre samopoczucie. Wiele substancji odurzających, takich jak np. alkohol czy marihuana, oddziałowuje właśnie na GABA.

Witamina D ma także bardziej bezpośredni wpływ na nasz nastrój, jako że aktywizuje geny, które uwalniają dopaminę i serotoninę. Brak tych neuroprzekaźników jest powszechnie uznawany za przyczynę depresji. Związek ten tłumaczy także sezonowe zaburzenia afektywne (ang. Seasonal Affective Disorder, SAD), czyli depresję sezonową. Sporo ludzi uważa, że zaburzenie to jest spowodowane pochmurną aurą za oknem i nostalgią za minionym latem(lub, jak kto woli, wakacjami). Jednak prawda jest taka, że nasza psychika (a dokładnie mózg) jest sterowana, podobnie jak pozostałe narządy, przez reakcje chemiczne zachodzące w organizmie. Depresja sezonowa to konsekwencja niedoboru witaminy D, a co za tym idzie serotoniny i dopaminy.

Brak witaminy D jest w naszej szerokości geograficznej dość częstą przypadłością. Niestety, miesięcy słonecznych mamy niewiele i stosunkowo rzadko przebywamy na dworze bez ochrony, czy to w postaci ubrania czy też wysokich filtrów przeciwsłonecznych. W efekcie, nawet podczas wakacji nie jesteśmy w stanie wyrównać poziomu witaminy D. Na rynku są dostępne suplementy, które ułatwiają jej wchłanianie, ponieważ zawierają już uformowaną witaminę – normalnie promienie UV-B wchodzą w reakcję z cholesterolem w skórze i dopiero wtedy przekształcają się w witaminę D3 (cholekalcyferol). Suplement oferuje już gotową postać. Tak czy siak, witamina D3 ostatecznie trafia do wątroby, gdzie jest przekształcana w 25- hydroksywitaminę D3.

Wakacje za pasem, warto zatem zadbać także o odpowiedni poziom tej życiodajnej cząstki! 🙂

vitD

Plaża na Goa, Indie

Źródło:

Podobne artykuły:

2 komentarze

  1. 25 maja 2014

    […] należy również sprawdzić poziom witaminy D, która ma wpływ na pracę tego gruczołu (więcej: http://vegangirl.pl/witamina-d/ […]

  2. 8 lipca 2014

    […] uniemożliwia organizmowi produkcję witaminy D3 z promieni słonecznych (więcej o witaminie D: http://vegangirl.pl/witamina-d/. Skutki niedoboru witaminy D to m.in. problemy z wchłanianiem wapnia i fosforu, dysfunkcja […]

Dodaj komentarz